دوره دیجیتال مارکتینگ نیترو تلنت

دوره دیجیتال مارکتینگ نیترو تلنت

مقدمه:

نیترو تلنت نام یک دوره پایه ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ با پشتیبانی مجموعه دیجیتلنت و روی پلتفرم ایرانی یادای به جهت آشنایی با زیست بوم دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال و اراِئه مسیر به علاقمندان ورود به این حوزه است.

این مقاله تجربیات فردی از دوره و آموخته های آن بصورت خلاصه است.

دوره دیجیتال مارکتینگ نیترو تلنت

چرا نیترو تلنت؟

دی نیتروژن مونواکساید (N2O) ترکیب شیمیایی پر قدرتی است که به لطف فرنچایز پرطرفدار هالیوودی Fast and Furious به گوش همه رسیده است. این ترکیب بخاطر افزایش اکسیژن در زمان احتراق موتور خودرو و همچنین ایجاد قدرت و سرعت بیشتر به آن در مسابقات سرعت بسیار کاربرد دارد.

فلسفه دوره نیترو تلنت نیز سرعت بخشیدن به فرایند پیشرفت شرکت کنندگان دوره در مسیر تبدیل شدن به یک تلنت در زیست بوم دیجیتال مارکتینگ است.

آنچه از آن می آموزید

برداشت شخصی من از این دوره باعث شد که آن را به دو بخش اصلی تقسیم کنم، بخش اول ماهیت یک دیجیتال مارکتر و مهارت های فردی آن و بخش دوم تجربیات و مسیر اساتید این دوره در این حوزه که بصورت خلاصه به آنها میپردازیم.

بخش اول: مهارت های یک دیجیتال مارکتر

این روز ها دیجیتال مارکتر شدن با یک مقاله نویسی ساده، مدیریت یک شبکه اجتماعی یا انتشار یک تصویر یا ویدیو امکان پذیر است، اما یک دیجیتال مارکتر خوب که نیاز نیروی انسانی هر کسب و کاری است دو مزیت اصلی را به نسبت 50% به 50% باید در خود تقویت کند:

1. صلاحیت حرفه ای (مهارت های سخت)

2. شایستگی فردی (مهارت های نرم)

دوره دیجیتال مارکتینگ نیترو تلنت

نقل قول: هر دیجیتال مارکتر دو بال پرواز دارد

سعید محمدی اران

نقل قول: هر فرد در پرسنال برندینگ دو بال پروانه داره: بال اول تخصص عملکردی، بال دوم ارتباطات (چند نفر شما را میشناسند؟)

ِآیدین داریان

صلاحیت حرفه ای (مهارت سخت)

در ظاهر یک تخصص فنی مانند مدیر سئو ،یا تولید کننده محتوا یا مدیر شبکه های اجتماعی و… میتواند این بخش را به خوبی تعریف کند، اما از دید سعید محمدی ارانی – میدر عامل دیجیتلنت – بال راست تلنت در حوزه دیجیتال مارکتینگ را به دو بخش تقسیم میکند.

قل قول: بیشتر دیجیتال مارکتر ها یا این بال ها را نمی‌شناسند یا فکر میکنند آن را می‌شناسند، اما از آن قافلند.

سعید محمدی ارانی

نقل قول: پرسنال برندینگ مثل دو بال پروانه میموه: بال اول تخصص عملکردی، بال دوم ارتباطات (چند نفر شما را میشناسند؟)

آیدین داریان

مهارت های تخصصی

همانطور که گفتیم تخصص در شاخه ای خاص از زیست بوم بازاریابی دیجیتال بخش اول بال راست پرواز یک بازاریاب دیجیتال است. یک متخصص سئو، یک مدیر شبکه های اجتماعی، یک تولید کننده محتوا، اگر در عنوان شغلی خود موفق عمل نکنید حتی نمی‌توان رغبت کارفرما برای مصاحبه شغلی را بر انگیزید. اولین بخشی که باید در آن مهارت کافی و تمرکز داشته باشم مهارت های تخصصی در صلاحیت های حرفه ای یا همان مهارت سخت است.

نمودار اثر دانینگ – گروگر

نقل قول: تو نمودار اثر دانینگ کروگر به نفس اول ابله کاملی، بعد با دانسته های کم و اعتماد به نفس زیاد میرسی به اوج حماقت و بعد سقوط میکنی به دره نا امیدی.

آیدین داریان

 مهارت های اشتراکی

اما بخش دوم بال مهارت سخت یک دیجیتال مارکتر چیست؟

مهارت هایی که دیجیتال مارکتر ها از آن قافلند چه چیزیست؟

مهارت های اشتراکی جزو مهارت هایی هستند که مکمل هر تخصص است، در حوضه تخصص یک دیجیتال مارکتر میتوان به بازاریاب ، مدیریت، استراتژی، هوش سازمانی، تفکر سازمانی، تفکر استراتژیکی، حل مسئله و قابلیت ارائه مشاور میتوان اشاره کرد.

نقل قول: هوش سازمانی حلقه مفقوده دیجیتال مارکتینگ است

سعید محمدی ارانی

سطوح دانش در مهارت های سخت

اما نکته مهمی در این مورد باید رعایت شود که مسیر یک دیجیتال مارکتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دیجی تلنت برای سطوح مختلف تخصص جدولی ارائه میدهد که بر اساس آن مقطع میزان تخصص مورد نیاز در هر بخش دوره را به تفکیک ارائه می‌دهد.

سطوح دانش در مهارت های سخت

بر اساس این سیستم یک فرد تازه کار در آن حوزه باید 90% زمان و انرژی خود را برای مهارت یابی را روی مهارت های تخصصی خود بگذارد و 10% دیگر را روی مهارت های اشتراکی خرج کند.

اما با رسیدن به سطوح بالاتر این رقت جابجا شده و بیشتر تمرکز باید روی مهارت های اشتراکی گذاشته شود تا فرد را از یک دیجیتال مارکتر معمولی به یک تلنت تبدیل کند.

شایستگی فردی (مهارت های نرم)

بطور خلاصه به مجموعه ای از رفتار ها، نگرش، انگیزش، توانایی ها، مهارت ها و دانش های قابل انداژه گیری و آموزش اطلاق می‌شود که موجب ایفای نقش فرد در جایگاه شغلی خود بصورت اثر بخش و فراتر از حد معمول می‌گردد.

نقل قول: مهارت نرم یعنی اونجایی که همکارت، کارفرمات، و یا مدیرت میزنه سر شونت و بهت میگه: آفرین، عجب خلاقیتی، آفرین عجب حرکتی، آفرین چه خوب گفتی، چه خوب هماهنگ کردی، چقدر خوب دیدی.

سعید محمدی ارانی

نکته مهم در مورد این مهارت ها این است که قابل اندازه گیری هستند، و بر خلاف تصورات عمومی هر مهارتی که قابل اندازه گیری باشد، قابل کسب کردن نیز هست.

مدل شایستگی های فردی (مهارت های نرم) به شرح زیر است:

تفکر سیستمی:

1. تصویر بزرگتر را ببینید

2. جامع نگر باشید

3. درک درست از چشم انداز و اهداف داشته باشید

4. دید بلند مدت داشته باشید

5. اشراف به موانع و چالش ها

انعطاف پذیری و تاب آوری

1. توانایی انطباق سریع

2. فعالیت اثر بخش در محدودیت ها

3. همکاری با افراد مختلف

4. نگاه مثبت به تغییر

5. استقبال از چالش

یادگیری چابک

1. شخصیت یادگیرنده فعال

2. روحیه کنجکاو

3. بکارگیری آموخته ها

4. اشراف به حوضه های کاری

5. ثبت و تحلیل

6. اشتراک گذاری آموخته ها

خلاقیت و حل مسئله

1. درک درست مسائل

2. زاویه نگاه متفاوت

3. خوش فکر

4. شناخت

5. ویژگی ها و محدودیت ها

6. تجزیه و تحلیل

ارتباط موئر و کار تیمی

1. خوش خلق و دوستانه

2. روحیه انجام کار تیمی

3. برقراری ارتباط راحت

4. گفتار مناسب و بیان شیوا

5. شبکه ارتباطی گسترده

مدیریت الهام بخش

1. شناسایی استعداد ها

2. ارزیابی عملکرد افراد

3. اطمینان از مشارکت فعالانه اعضا

4. تمایل به تفویضر اختیار

5. تشویق اعضای تیم

بخش دوم: تجربیات و مسیر مدرسین

دوره دیجیتال مارکتینگ نیترو تلنت

جایی خواندم که دیجیتال مارکتینگ مسیر آکادمیک ندارد، بنابراین در کنار خودآموزی استفاده از تجربیات نخبگان این زیست بوم میتواند نیترو مسیر باشد. این بخش نیز بیشتر به تجربیات و مسیری که مدرسین دوره طور دوره کاری خود گذرانده اند می‌پردازد.

نکته بسیار جالب این است که در بیشتر موارد تجربیات اساتید مشترک یا به هم نزدیک بوده به همین دلیل چکیده ای از این وجه اشتراکات را در این بخش بیان میکنیم.

– از الان تخصص کسب کنید، باید مسیر خود را در مرحله اول بیابید زمان برای از دست دادن و نیست باید شاخه به شاخه کردن را کنار بگذارید.

نقل قول: تا 25 سالگی این شاخه و آن شاخه کنید، ولی بعد از اون تخصص کسب کنید.

سعید محمدی ارانی

نقل قول: اگر بطور مثال فهمیدین علاقتون چیه و محتوا رو انتخاب کردین حال باید روش دیپ بشین روش عمیق بشین.

آیدین داریان

نقل قول: تکلیفمان را از روز اول روشن کن، 90% راه این است که میخواهیم چکار کنیم؟

میلاد مهر آرام

نقل قول: روی یک سگمنت خاص تمرکز کنین.

باسط رستمی

– باید تلاش کنید، تلاش سر منشا همه موفقیت هاست. خستگی در مسیر کار طبیعیست، اما باید انگیزه را حفظ کردو تداوم داشت.

نقل قول: سخت کار کنید، خسته شید، استراحت کنید، انگیزه بگیرید، سخت کار کنید …

سعید محمدی ارانی

نقل قول: صبر توانایی منتظر موندن نیست، بلکه توانایی ادامه دادن با یک ذهنیت مثبته در حالی که منتظری

باسط رستمی

نقل قول: با نداشته هامون باید چیکار کنیم؟ هیچ راهی نداره، باید بیشتر تلاش کنیم.

میلاد مهر آرام

نقل قول: من روزی یک ساعت میخوابیدم که هم کار کنم و برای کنکور مدیریت درس بخونم

آیدین داریان

– همیشه در حال یادگیری باشید، دیجیتال مارکتینگ هیچ انتهایی نداره، هر روز امکانات و ابزار جدید معرفی می‌شود. ذات دنیای دیجیتال این است.

نقل قول: وقتی پروژه نداریم چکار کنیم؟ یاد بگیریم، شبکه بسازیم، ارتباط بگیریم

میلاد مهر آرام

نقل قول: باید به روز باشین و اطلاعات خودتون رو مدام بالا ببرین

باسط رستمی

– یکی از بهترین توصیه های اساتید دوره آموزش دادن است، یکی برای کسب درامد، دیگری برای افزایش اعتماد به نفس همه در مسیر کاری خود این مرحله را پشت سر گذاشته و به دیگری هم توصیه می‌کنند.

نقل قول:مخ بقیه رو بزنین، بهشون یاد بدین، هر چی رو یاد میگیرین آموزش بدین.

سعید محمدی ارانی

نقل قول: وقتی میخواستم سمینار بدم رفتم پیش استادم و گفتم میخوام اینکارو کنم و میدونم خراب میکنم، استادم گفت منم انقدر کسب و کار ها رو خراب کردم که الان تونستم خوب ارائه بدم.

آیدین داریان

– بر روی برندیگ خودتان کار کنید، نشون بدهید که چه شخصیتی هستید، تمایز یک اصل مهم در هر کاریست.

نقل قول: خوش پوش باشین، کار کردناتون رو استوری کنین، یکم شو آف بد نیست

سعید محمدی ارانی

نقل قول: میتونی داستان خودت رو تو 10 ثانیه بگی؟ بلدی داستان بگی؟ خودت باش، شعار نده.

میلاد مهر آرام

نقل قول: بیشتر از وعده ای که دادی ارائه بده، این کار نشون میده اهل عملی، نشون میده اهل کاری باسط رستمی

باسط رستمی

– شبکه سازی کنید، توصیه ای که هر چهار مدرس در هر چهار وبینار دوره به آن تاکید فراوان داشته اند موضوع شبکه سازی و اهمیت های آن است.

نقل قول: من سر هز کلاسی میرم میشمرم چند نفر سر کلاسن اگر 11 نفرن یعنی 11 تا پتانسیل، یعنی شبکه!

سعید محمدی ارانی

نقل قول: کرونا دره تموم میشه، کلاس ها و دوره های عمومی میاد، تجربه ثابت کرده شبکه سازی خیلی مهمه.

آیدین داریان

نقل قول: چکونه معروف شویم؟ با گسترش ارتباطات، با سمینار رفتن، با جلسه رفتن، بذارین یه نفر بیشتر شمارو بشناسه.

مبلاد مهر آرام

نقل قول: شبکه سازی کن، روابط با کیفیت بساز که مطابق اصول و احترام باشه.

باسط رستمی

-بنویسید، ایده ها، برنامه ها، افکار، نوشتن برای برخی حلقه گم شده در امور روزانه است. اما از قرار معمول نوشتن از توسیه های مهم در رشد و توسعه فردیست

نقل قول: بنویسید، نوشتن معجزه میکنه، کسایی که مینویسن میتونن تایید کنن که نوشتن چقدر مهمه.

سعید محمدی ارانی

نقل قول: یه کارشناس خسته و خواب آلو نباشیم، هر روز تو دفترمون بنویسیم.

میلاد مهر آرام

– علاقه در هر کاری میتواند سوخت نیترو آن کار باید تا کمک کند در هر کاری سریع تر پیشرفت کنید.

نقل قول: سه وجه مثلث یک شغل خوب ایناست: علاقه، استعدا، درامد خوب.

باسط رستمی

نقل قول: ایکیگای خود را پیدا کنید، به چی علاقه دارم؟ چه مهارتی دارم؟ چه کمکی به جامعه میکنم، چقدر درامد دار؟ خیلی مهمه اگر لازمه براش کار آموزی برید، ببینین صبحا میتونین بخاطرش بیدار بشین؟

آیدین داریان

– دیجیتال مارکتر، چطوری میتوان بازاریاب دیجیتال بود و لی در دنیای دیجیتال حضور نداشت؟ یک سایت و حضور در شبکه های اجتماعی مثل لینکدین، تویتر، ویرگول، کلاب هاوس و… از واجبات یک دیجیتال مارکتر است.

نقل قول: نمیتونی بگی دیجیتال مارکتری وقتی لینکدین و تویتر نداری. وقتی سایت نداری. سعید محمدی ارانی

سعید محمدی ارانی

نقل قول: بهترین جا برای این که با آدما ارتباط بسازین شبکه های اجتماعی.

آیدین داریان

نقل قول: به اسم خودت سایت داری؟ تو تویتری هستی؟ لینکدین داری؟ نه به اسم کسب و کارت، به اسم خودت، پس چطوری میگی دیجیتال مارکتری؟

میلاد مهر آرام

نقل قول: با گوگل دوست باش، سایت بساز، هویت بساز، رزومه آنلاین بساز،تولید محتوا کن، تو سایت، ویرگول، لینکدین، اینستاگرام، پست مهمان بزارین.

باسط رستمی

– هنر مذاکره یکی از مهم ترین توانایی های فردی است، چه در زمینه کسب و کار و چه در زمینه های فردی

نقل قول: بلدی یکی رو متقاعد کنی استخدامت کنه؟ مذاکره یاد بگیرین.

میلاد مهر آرام

– منتور میتواند مسیر را برای شما هموار تر و راه را ساده تر کند، در مسیر خود از یک منتور کمک بگیرید.

نقل قول: اگر میتونستم زودتر از منتور استفاده میکردم

باسط رستمی

تاثیر بر نگرش

اگر میخواید بدانید دوره نیترو تلنت چقدر برای من تاثیر گذار بود، باید بگویم جدای از رسالت اصلی آن که سرعت بخشیدن و روشن کردن مسیر پیش رو برای یادگیری بازاریابی دیجیتال بود، من را با دنیایی آشنا کرد که آن را میشناختم اما تمام مدت فقط از سوراخ کلید به آن نگاه میکردم. انگار تا قبل آن فقط میدانستم یک چیز هست، اما نمیدانشتم آن چیز چیست!

هر جلسه حجم زیادی از اطلاعات را برایم روشن میکرد و شناخت بیشتری از زیست بوم را در من ایجاد میکرد. حتی بر نادانسته های من می افزود که من را مجبور میکرد برای دانستن آن تحقیق و مطالعه کنم.

خیلی وقت ها به پلتفرم یادای باز میگشتم و بخش های از جلسات را دوباره میدیدم، نکته برداری میکردم و تازه به جست و جو و مطالعه میپرداختم.

این دوره باعث می‌شود به تاثیر توجه به تجربیات دیگران پی ببریم. برای بدست آوردن دانشی که در این دوره مطرح شد احتمالا باید سال ها وقت بگذاریم ولی با دانشتن مسیر پیش رو از سختی آن کاسته و همچون اسم دوره نیترویی برای سوخت خودروی ما در مسیر تبدیل شدن به یک تلند در دیجیتال مارکتینگ خواهد بود.

تجربه

در روز اول ثبت نام فکر میکردم احتمالا این هم از آن دوره های انگیزشی و بدون اصول است که در نهایت فقط به معرفی ابزار و دوره های فنی خواهد پرداخت. اما داستان جایی جالب تر شد که فقط بخش کوچکی از این دوره فن بود و بیشتر آن علم بود.

بقول آقای محمدی پرسیدن از ابزار و منابع سوال خوبی بود اما در 10 سال قبل، الان اینترنت منبع شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *